Beszámoló - 200 év a látás- és hallássérültek pedagógiájában: Múlt, jelen, jövő
A Bárczi(Gyógy)tea első előadását a 2024/2025-ös, jubileumi tanévben a Hallássérült Személyek Pedagógiája és Rehabilitációja Szakcsoport tartotta meg a Látássérültek Pedagógiája Szakiránnyal közösen.
Az előadássorozat XI. évadának támogatója idén is az ELTE Alumni Központ és az NKA, mely támogatást ezúton is köszönünk. Perlusz Andrea a sorozat házigazdájának megnyitója után Balogh-Kátai Judit az Alumni Központ munkatársa köszöntötte a szép számú közönséget személyesen és az online térben is rövid tájékoztatást adva az Alumni Központ célkitűzéseiről, programjairól.
Az első előadás a „Halló, halló, figyelem!” – A hallássérült személyek pedagógiájának és rehabilitációjának történeti fejlődése és jövőképe címet viselte. A gyógypedagógusképzés 125. évfordulója apropóján áttekintettük, hogy honnan indult a Szakterület, milyen mérföldkövek voltak és hova tart a szakemberképzés. Az előadás főbb részei a következők voltak:
- A hallássérült populáció legfontosabb jellemzői, heterogén igények és szükségletek
- A szakirány munkájának orvosi, pedagógiai/gyógypedagógiai, kulturális antropológiai, és emberi jogi megközelítései
- Hallássérült gyermekek gyógypedagógiájának története
- A hallássérülés diagnosztikájának és a hallásjavítás technikai lehetőségeinek fejlődése
- Hallássérült kisgyermekek korai intervenciója
- Hallássérült gyermekek integrált nevelése
- A „Semmit rólunk nélkülünk!” elv érvényesítése a Szakcsoport oktatási gyakorlatában
- Felnőtt hallássérült személyek gyógypedagógiai támogatásához kapcsolódó kurzus és terepgyakorlat, jelnyelvi oktatás a Bárczin jelnyelvhasználó oktatókkal
A rendezvényen érintett hallássérült emberek, régi kollégák, hallgatók és a Szakcsoport minden tagja részt vett (Báder Melinda, Bodorné dr. Németh Tünde, Keresztessy Éva, dr. Loványi Eszter, Lukács Szandra, dr. habil. Perlusz Andrea, Sós Ilka). Az infokommunikációs akadálymentesítést jelnyelvi- illetve írótolmácsok biztosították.
A Látássérültek Pedagógiája Szakirány oktatói Az elmúlt 200 év, a jelen és a jövő – 200 éves a látássérült gyermekek magyarországi intézményes nevelése-oktatása című előadásukkal bekapcsolódtak a látássérült gyermekek intézményes nevelése kétszázadik évfordulójának ünneplésébe. Dr. Pajor Emese az előadás elején bemutatta a látássérülés nemzetközi és hazai definícióit, ismertette a prevalencia adatokat, majd vázolta a vak gyermekek magyarországi intézményes nevelés-oktatásának kialakulását, mely a gyengénlátó tanulók speciális nevelését-oktatását is előkészítette, illetve segítette.
Dr. Gombás Judit bemutatta a Braille eszközök fejlődését és jelentőségét – a Braille táblától a Braille kijelzőig -, hangsúlyozva, hogy a Braille-írás és olvasás alapvetően szükséges kultúrtechnikai ismeret, mely nem csupán az olvasás élményét adja, de elengedhetetlen tudás a helyesírás és az idegen nyelvek elsajátításához is. Felvillantásra került, hogy a gyógypedagógiai szaktudás mellett hogyan járul hozzá a technológia a látássérült gyermekek, és élethosszig a látássérült személyek tanulásához és mindennapjaihoz. Mivel a technológia korábban ismeretlen, és sokáig elképzelhetetlen változásokat hoz a látássérült személyek életébe - hiszen a mesterséges intelligencia mára az élet minden területén (tanulás, munkavégzés, szabadidő, önellátás stb.) segíti a látássérült személyek információszerzését és minél önállóbb életvezetését -, az előadás utolsó részében megismerkedhettünk a mesterséges intelligencia szakterületünkön való félreértelmezésével és bepillantást nyerhettünk a látássérült személyek életét támogató AI nyújtotta lehetőségekbe. Dr. Gombás Judit kiemelten a Be My Eyes applikációt mutatta be, két, saját készítésű videóval szemléltetve, mely az alkalmazást ismertette működés közben. Az érdeklődők soraiban örömmel üdvözöltük a szakterület volt és jelenlegi oktatóit, intézményvezetőit, szakembereit, valamint a hallgatókat.
Következő alkalmunk: 2024. november 7. 16.00-18.00-ig
Helyszín: 1097. Budapest, Ecseri út 3. A ép. II / 202-es terem
Előadás címe: Gyógypedagógiai Pszichológiai Intézet: Múlt, jelen és jövő
Részletek a Kari és Alumni tagozati oldalon is olvashatóak.
Köszönjük a támogatást:
Örök diákjait az ELTE Alma Mater visszavárja!
Képek 4
Megjegyzések0
Megtekintéshez, vagy megjegyzés hozzáadásához kérjük, jelentkezzen be!
Javasolt cikkek