A Times Higher Education 2019-ben indította el új rangsorát, amely az ENSZ által 2015-ben meghatározott tizenhét, fenntartható fejlődéssel kapcsolatos célkitűzés (SDG – Sustainable Development Goals) tekintetében vizsgálja a világ egyetemeit. A rangsorban a végső helyezést a 17-es számú SDG (Partnerség a célok eléréséért) mellett arra a három célkitűzésre adott pontszám határozza meg, amelyekben az adott egyetem a legjobban teljesít.
A tavalyi, 76 ország 450 egyetemét tartalmazó Impact-rangsorban még nem szerepelt az ELTE. A második, 2020-as értékelésben már 85 ország 766 felsőoktatási intézménye szerepel. Magyarországról hat intézmény látható a listán, a Szegedi Tudományegyetem (101–200.), a Debreceni Egyetem (201–300.), a Pécsi Tudományegyetem (301–400.) az Eötvös Loránd Tudományegyetem (401–600.), a Semmelweis Egyetem (401–600.) és a Szent István Egyetem (601+).
Egyetemünk 2020-ban a 17-es SDG mellett a minőségi oktatásra (SDG 4), a nemi egyenlőségre (SDG 5), valamint a „béke, igazságosság és erős intézmények” címet viselő szempontrendszerre (SDG 16) kapott pontszámok alapján összesítésben a 401–-600. helyre került a világranglistán.
Az Eötvös Loránd Tudományegyetem a minőségi oktatás területén érte el a legjobb eredményt (101–200.), míg a nemi egyenlőség, illetve a „béke, igazságosság és erős intézmények” szempontjait vizsgálva a 201–300-as kategóriába, a „Partnerség a célok eléréséért” fejezetet vizsgálva pedig a 401–600. pozícióba került.
Az ELTE Magyarországon vezető pozíciót szerzett a minőségi oktatás és a nemi egyenlőség kritériumai alapján, a „béke, igazságosság és erős intézmények” szempontjai szerint pedig második helyen szerepel hazánkban. Az ELTE épp abban a kategóriában szerepelt a legjobban, amelyben világszerte a legtöbb intézmény szolgáltatott adatokat az értékeléshez.
Az ENSZ 2015-ben meghatározott fenntartható fejlődési szempontrendszere
A világranglistát 2020-ban egyébként a tavalyi évhez hasonlóan az új-zélandi University of Auckland vezeti, majd a legnagyobb ausztrál város, Sydney következik két intézménnyel (University of Sydney, Western Sydney University). Az első tízbe rajtuk kívül még két ausztrál, két brit, egy amerikai, egy kanadai és olasz egyetem került be. John Thwaites, a Monash University intézetvezetője és a fenntartható fejlődésért felelős ausztrál nemzeti tanács elnöke szerint ez az eredmény jórészt annak köszönhető, hogy Óceánia felsőoktatási intézményei oktatási fejlesztéseik, projektjeik és nemzetközi tevékenységük során kiemelt figyelmet fordítottak az ENSZ által meghatározott célkitűzésekre.
A THE 2020-as Impact rangsorában országok szerinti bontásban Japán áll a dobogó legfelső fokán, a távol-keleti országból 63 intézmény szerepel a listán, utána sorrendben Oroszország és Törökország következik 47, illetve 37 egyetemmel. Az eredmények országos és intézmény szerinti bontásban böngészhetők a Times Higher Education honlapján, ahol részletes leírás olvasható az értékelés módszertanáról is.
Forrás: elte.hu
Megjegyzések1
Megtekintéshez, vagy megjegyzés hozzáadásához kérjük, jelentkezzen be!
Javasolt cikkek