Back to news
Next article
Previous article

ELTE Sikerek Veled: Ötletelés, együttműködés, prezentálás

Report

-

03.24.2022

Sorry, this content is not available in English

Az ELTE Sikerek Veled beszélgetés-sorozat első alkalmára 2022. március 8-án került sor az ELTE BTK R épületének új aulájában. A rendezvény az "Ötletelés, együttműködés, prezentálás" alcímet viselte, témája a "Szervezetépítés - Ötlettől a megvalósításig" volt. Vendégeink - volt hallgatóink - a 5-WORDS-től Pohly Ferenc, a Prezitől Sárdi Dániel, a Be-novative-tól Várnagy Priszcilla és a Maven7-től Vicsek András az elért sikereiket, az ahhoz vezető utat és jövőbeli terveiket ismertették.

Az estét Kátai Judit, az ELTE Alumni Központ munkatársa nyitotta meg. Köszöntötte a helyszíni, illetve online résztvevőket, röviden ismertette az új alumni sorozat mibenlétét, valamint a nyitóalkalom témáját és felépítését. Majd átadta a szót az este egyik vendégének, Pohly Ferencnek, aki a beszélgetés mellett a moderátori szerepkört is felvállalta.

A beszélgetés a meghívott vendégek rövid bemutatkozásával vette kezdetét. Várnagy Priszcilla (PPK '09), a Be-novative Zrt. alapítója és vezérigazgatója. Érdeklődése már az egyetemi évek elején a kreativitás és a stabil önértékelés felé fordult. Szeretett volna minél többeknek lehetőséget biztosítani saját ötleteik, azok közül is a számukra leginkább érdekesek megvalósítására, projektté alakítására. Erre volt egy szoftver ötlete, amely azóta bejárta az egész világot, és amelyet számtalan nívós nagyvállalati partner, egyetem és nonprofit szervezet alkalmaz. Ez egy design thinking alapon működő service platform, amely segít megfogalmazni egy nagyon jó kérdést, amihez minden érintett tehet javaslatokat, ötleteket. A játékos és anonim felület beépített inspirációkkal segíti a minél kreatívabb ötlet megfogalmazását. Ennek segítségével rövid idő alatt nem csak tervek születnek, hanem ezek gyorsan ki is értékelhetők. Így könnyen kirajzolódnak azok a projektkezdeményezések, amelyek mindenki szerint tartalmaznak potenciált. 

Sárdi Dánielnek (BTK '99-ig), a Prezi üzemeltetési igazgatójának is volt lehetősége használni korábban Várnagy Priszcilla szolgáltatását és nagyon hasznosnak találta, ezúton is gratulált hozzá. Az általa vezetett terület, az üzemeltetés nemcsak a rögtön eszünkbe ötlő, releváns problémák megoldását jelenti, hanem sok egyéb mellett magába foglalja a cégkultúrát és a szociális kezdeményezéseket is. Végzettségét tekintve egyetemünkön szociológiából szerzett abszolutóriumot, korábban  pedig a Pénzügy és Számviteli Főiskolán szerzett diplomát. Későbbi felesége is szociológiát tanult, akitől megirigyelte az inspiratív, nyitott gondolkodású közeget, ezért a másoddiploma megszerzése mellett döntött. 

Vicsek András (BTK '01) munka- és szervezetpszichológia szakirányon végzett. Cégük fő tevékenységi területe jellemzően nagyvállalatoknál az informális hálózatok, kapcsolatok feltérképezése abból a célból, hogy a főbb csomópontokat, a véleményvezéreket azonosítani tudják, akiken keresztül változásokat tudnak elindítani az adott szervezeten belül. Ezeknek a hálózatoknak a feltérképezésére szolgál a Maven7 szoftvere. Az édesapjával, Vicsek Tamással, az ELTE Biológiai Fizika Tanszékének alapítójával és Barabási Albert Lászlóval közösen megalapított vállalat kezdetben számos területtel foglalkozott, de saját bevallása szerint az egyik hiba, amit start-up elkövethet, ha van egy módszere, vagy megoldása, és azt minden területre megpróbálja ráhúzni. Ez az erőforrások szétaprózódásához vezet, és bár a folyamatos kísérletezés izgalmas volt, nem bizonyult kifizetődőnek. Így végül a Maven7 fókusza a szervezeten belüli kapcsolati hálók elemzésére került. 

Pohly Ferenc (TTK '90) programozó matematikus szakon végzett. A 5-WORDS alapítója, és ügyvezető igazgatója. Cégének szoftvere a vélemények gyors feltérképezésére szolgál. Lényege, hogy feltesznek egy adott közösségnek egy kérdést, amelyre annak tagjai 5 független asszociációval válaszolnak. Ezekből próbálnak aztán meghatározni csomópontokat a kapott közösségi véleményben nyelvi mesterséges intelligencia segítségével. Tulajdonképpen egy szófelhőről van szó, amelyben a hasonló jelentésű szavak nem külön-külön, hanem egy csomópontként jelennek meg, így valós képet festve a megkérdezettek véleményéről. Az ötlet Mérő Lászlóra vezethető vissza, aki a diákság véleményét próbálta így feltérképezni. Ezt elmesélte a 5-WORDS későbbi alapítóinak, akik megvalósították - eredetileg azzal a céllal, hogy konferenciákon térképezzék fel vele a közönség véleményét, amely így azonnal meg is jelenhet a kivetítőn. Pohly Ferenc ELTE-s tanulmányai közben szociológiát is hallgatott, és kifejezetten szeretett a bölcsész karra járni, ebben a nyitott közegben tanulni. Ez a kettősség, a humán-reál területek közötti ingázás kíséri életútját. 

Ezt követően a meghívottak ismertették, hogy hogyan jutottak el a start-up alapításáig, vagy a vezetői pozícióig, milyen egyenes, vagy épp kacskaringós út vezetett el mai helyzetükig. Vicsek Andrást például nagyon érdekelte a pszichodráma, amelynek atyja J. L. Moreno, akinek nevéhez a szociometria is fűződik. Magyarországon Mérei Ferenc volt az, aki az osztályokban lévő csoportdinamika feltérképezésére kívánt eszközt találni, így rendelkezésükre állt egy meglehetősen kezdetleges szociometriai szoftver, amit iskolai alkalmazásra találtak ki. Ez társult később Vicsek András édesapja és Barabási Albert László hálózatkutatással kapcsolatos ismereteivel, amelyből aztán hármuk együttműködésében megszületett a Maven7.

Sárdi Dániel és Pohly Ferenc útjai többször keresztezték egymást, előbbi az Origonál volt projektmenedzser. Számtalan területet kipróbált, de mindig ugyanazokat a menedzseri, problémamegoldó, csapatépítő képességeit fejlesztette, illetve kamatoztatta. Életútjában volt azonban egy nagy kitérő, 6 évig üzemeltette lakáséttermét. Innen egyenes út vezetett a Prezi bisztrójának vezetői pozíciójáig, amelyet 5 évig töltött be. Ezután lett a Prezi üzemeltetési vezetője. Alapító tagja volt a Kultiplexnek, illetve részt vett az első Critical Mass szervezésében is, tehát számos innovatív dologban, amely társadalmi változást akart elérni. 

Várnagy Priszcillában egyetemistaként az a cél fogalmazódott meg, hogy valamit szeretne tenni az oktatásért. Így történt, hogy már első évében Berkics Mihály, híresen szigorú tanárhoz jelentkezett szociálpszichológia órára, amelynek keretében egy alternatív közgazdasági gimnázium és egy hagyományos gimnázium diákjait hasonlította össze az önértékelés stabilitása szempontjából. A dolgozatára legnagyobb megdöbbenésére 5-öst kapott, amellyel 2 évvel később OTDK-n is indult, és 2. helyezést ért el. Ezek után még lelkesebben fordult az oktatásmódszertan kutatásnak irányába, de végül több tényező eredményeként számításait nem az egyetemen találta meg, tudását a gyakorlati oldalon szerette volna alkalmazni. Így egy innovációs tanácsadással foglalkozó cégnél kötött ki, ahol a vállalat vezetőinek mesélt projekttervéről. A vezető lehetővé tette - hogyha talál az Európai Uniónál olyan pályázatot, amelybe projektjének terve illeszkedik - 1 hónapig csak ötletének kidolgozásával foglalkozzon, majd pályázatként benyújtsa azt. Az egyetlen ilyen terület az ICT (infokommunikációs technológiák) kategóriáján belül volt. Így született meg a Be-novative elődje, amely projektet egy konzorcium keretében 500.000 euro támogatással valósíthattak meg. Végül ebből kilépve saját céget alapított, hogy ötletét a lehető legsikeresebb módon, kompromisszumok nélkül valósíthassa meg. 

Pohly Ferenc ezen a ponton hívta fel a figyelmet arra a téves közfeltételezésre, miszerint ha valakinek van egy jó ötlete és nagyon sokat dolgozik, elhivatott és minden tőle telhetőt megtesz a siker érdekében, akkor ez nagyjából szavatolja azt, hogy ahova majd elérkezik, az egy sikerpillanat lesz. Saját tapasztalatai alapján a valóság ettől merőben eltér, és nagyon ritkán hallani-látni olyan történetet, amely egyenesen vezetne a megvalósulásig. Vicsek András szintén ezen a véleményen volt, olyannyira, hogy saját bevallása szerint a Maven7-re úgy szokott hivatkozni, hogy re-start-up. Hiszen kezdetben minden üzleti problémát igyekeztek megoldani, irodát alapítottak Amerikában, volt bevételük és befektetőjük is, mégis egy idő után arra lettek figyelmesek, hogy elkezdett fogyni a pénzük. Ekkor jöttek rá, hogy igazából kutatásfejlesztési projekteket finanszíroztak, amelyek noha izgalmasak voltak, nem voltak megfeleltethetők egy üzleti vállalkozásnak. Ekkor "behúzták a féket" és elkezdték kivizsgálni a helyzetet. Az egyik problémát az erőforrások szétaprózódása jelentette, így végül leszűkítették a kört, fókuszukat egy területre helyezték, de további nehéz döntéseket is meg kellett hozniuk, mint pl. a cégköltségek harmadára csökkentése. Ekkor szerencsés módon megkereste őket a Flow csoport, egy szervezetfejlesztő cég, amely szakmai befektetőként számos hasznos tanáccsal látta el őket. 

Számos hibát el lehet követni kezdetben tehát, de ezek időbeli felismerésével és a stratégia módosításával sikertörténetek születhetnek. A 5-WORDS esetében is ugyanez a helyzet állt fenn: noha mindenki dicsérte ötletüket és ki is akarta próbálni, de felmerült a kérdés, hogy valójában mire lehet használni ezt a szoftvert. Erre Pohly Ferenc vállalata is a "Bármire!" választ adta, ".. amivel sajnos az a baj, hogy bármit senki nem akar venni." Mindenki egy konkrét, kézzel fogható dolgot szeretne vásárolni, ami egy meglévő, az adott vásárlónál épp aktuális problémára nyújt megoldást - ám eleddig túl drága volt, vagy nem is találkoztak olyannal, aki meg tudta volna azt valósítani. De a Prezit sem kerülték el a különböző nehézségek. Így például 3-4 éves feladatot jelentett a vállalatnak átprogramozni szoftverüket Flashről HTML5-re, amelynek során több esszenciális lényeg veszett el az eredeti elképzelésből. Számos alkalom volt tehát, amikor hibás döntés született, amelyből később ki kellett hátrálnia a vállalatnak, vagy el kellett szenvednie a következményeit - de a cég méretéből adódóan ez nem jelentett akkora pénzügyi problémát. Abban is egyetértett Sárdi Dániel, hogy a vásárló, illetve a felhasználó után kell menni, azaz ha valaki valamit el akar adni, az igényeket kielégítő terméket kell készíteni. 

Várnagy Priszcilláék esetében is kemény leckét jelentett a fókuszálás elsajátítása. A Be-novative esetében adódott az innováció menedzsment mint célterület, de nem ez bizonyult az ő útjuknak, hanem inkább abban akartak segíteni, hogy egy vezető egy nagyobb problémát a munkavállalók, az emberek bevonásával és véleménynyilvánítási lehetőségével oldjon meg, amihez a design thinking megfelelő platformot szolgáltatott. A szoftverüket egyébként saját maguk is használják leginkább a növekedés témaköréhez kapcsolódó ötletek megvitatására. 

Pohly Ferenc felvetette, hogy vajon különböznek-e a start-upok abban a többi cégtől, hogy míg egy hagyományos, nem innovációs alapú vállalat folyamatokban gondolkodik, akkor működik jól, ha ezek a folyamatok jól ki vannak dolgozva és precízen végre vannak hajtva, addig a jelenlevők vállalkozásai a tudásmegosztáson alapulnak, ahol a megfelelő tudás kiemelése a fontos. Más szóval szükséges-e, fontosabb-e, hogy a start-upoknál egyfajta tudás(megosztás)ra alapuljon a munka. Sárdi Dániel szerint a Prezi esetében mindkettő jelen van, csak eltérő mértékben. Vicsek András hozzátette, hogy szerinte ez iparágtól is függ. Az ő ágazatukban folyamatosan változó tendenciákhoz kell alkalmazkodni, ami szükségszerűvé teszi a folyamatos változást, megújulást. 

A beszélgetés utolsó harmadában szóba kerültek a különböző szervezeti kultúrák, valamint a feladatmegosztás fontossága is. Kis méretű start-upoknál gyakori lehet az a jelenség, hogy mindenki mindennel foglalkozik, és kezdetben nincsen minden feladatra külön ember. A Maven7 esetében is eleinte ez a helyzet állt fenn, de még most is vannak olyan feladatkörök, amire nincsen dedikált személy. Vicsek Andrásnál egyébként 3 szempont van a kiválasztásnál: lelkesedés, képességek/tapasztalat és hogy milyen gyorsan tanul valaki. Ez utóbbit tartja talán a legfontosabbnak. Pohly Ferenc hozzátette, hogy a kezdő csapatba mindenképp kell valaki, aki sales-es beállítottságú, és el tudja adni az ötletet - különben az az ötlet csak ötlet marad. Hasonlóképpen kell egy csapatba egy vezető képességekkel megáldott személy, aki tud emberekkel foglalkozni. Várnagy Priszcilla ezt a marketinggel (SEO) és a termékközpontú gondolkodással egészítette ki. Ez előbbit véleménye szerint sokan sokáig hanyagolják, érti ezalatt, hogy nem professzionális és tudatos módon művelik, amely pedig sokat számít a siker és ismertség elérésében. Kitért a product market fit jelenségére is, amelyben ő maga nem hisz. Végül megjegyezte, hogy a termékkel kapcsolatban, amikor a vásárlók/felhasználók igényeinek kielégítéséről van szó, nem ismer kompromisszumot. 

A beszélgetés zárásaként Pohly Ferenc egy jó tanácsot osztott meg a hallgatósággal. Véleménye szerint a befektetők azok, akik rendkívül magabiztosan, rendkívül merev szabályok mentén gondolkodnak arról, hogy mi is az innováció, vagy mi is a start-up. És a start-upperek azt hiszik, hogy ők ezekhez többnyire értenek, hiszen sok start-upot láttak már, rengeteg lehet a tapasztalatuk. Ehhez képest saját tapasztalatai azt mutatják, hogy számos befektető banki, vagy pénzügyi területről jön, és egy amerikai modellt próbál az adott vállalkozásra egy az egyben ráhúzni, ami legtöbb esetben nem működik. Amikor a befektető azt mondja, hogy meghatározott módon kell valamit csinálni, vagy akkor ad pénzt, ha egy meghatározott módon csinálja meg az adott illető, az egyáltalán nem biztos, hogy az egy jó tanács. És egyáltalán nem biztos, hogy az adott befektető valóban olyan tanácsot ad, amivel a cég, vagy a leendő vállalkozás elindulhat fölfelé. Ezzel kapcsolatban Sárdi Dániel is egyetértését fejezte ki, Vicsek András pedig hozzátette, hogy előfordul, hogy egy teljesen új piacról van szó, ami még alakulóban van, így nem is lehet előre kalkulálni vele. Várnagy Priszcilla pedig felhívta a figyelmet a kulturális különbségekre is az üzleti tervek megítélésével kapcsolatban.

Az este végén pár kérdésre is sort került, majd Kátai Judit megköszönte a figyelmet és azzal búcsúzott a nézőktől, hogy az ELTE Sikerek Veled sorozat következő alkalmán, 2022. május 10-én tehetséges, friss sikereket elért kutatóké lesz a szó.

Kíváncsi a teljes előadásra? Nézze vissza az ELTE Youtube csatornáján!

ELTE Sikerek Veled

Esemény

Fotók: Köszönjük az ELTE Online és Rusznák Gábor szíves együttműködését!

Like
410 Views Visits
Share it on

Comments0

Please log in to see or add a comment

Suggested Articles

Report

ELTE Sikerek: Tari Annamária

profile photo of a member

Alumni Központ

November 18

Report

Egyetemi címeres pólókampány 2024 - Köszönjük!

profile photo of a member

Alumni Központ

November 18

Report

90 éves az ELTE Néprajzi Intézete

profile photo of a member

Alumni Központ

November 12