Back to news
Next article
Previous article

ELTE Sikerek Veled: Kutatás, hálózatosodás, nemzetköziesítés

Report

-

05.27.2022

Sorry, this content is not available in English

Az ELTE Sikerek Veled beszélgetés-sorozat újabb alkalmának témája a kutatás volt.  2022. május 10-én került sor rá, az ELTE BTK R épületének új aulájában, "Kutatás, hálózatosodás, nemzetköziesítés" címmel. Volt hallgatóink - dr. Bunford Nóra (BTK '15), dr. Földváry Miklós István (BTK '02, '04, '08), dr. Kajtár Gábor (ÁJK '04, '06, '14), dr. Kubinyi Enikő (TTK '99, '02, '03, '04) beszélgettek elért sikereikről, az ahhoz vezető útról, külföldi tapasztalatokról, család és kutatás kapcsolatáról. Az esemény a Kutatói Alumni Tagozat - jelesül dr. Solymosi Katalin, az MTA Fiatal Kutatók Akadémiájának társelnöke - szakmai közreműködésével jött létre.  Hallgassa meg most!

Az estét Balogh-Kátai Judit (BTK '17, '20), az ELTE Alumni Központ munkatársa nyitotta meg, majd átadta a szót dr. Sziklai Péter (TTK '91, '92, '09) tudományos rektorhelyettesnek, aki köszöntötte az est főszereplőit és az egybegyűlteket, továbbá ismertette az ELTE Alumni Kutatói Tagozat célját:

"Az ELTE-n valaha BSc, MSc diplomát vagy PhD fokozatot szerző, és tudományterületén itthon vagy külföldön aktív kutatókat hálózatba szervezni, hogy az ELTE széles portfóliójának köszönhetően belőlük egy rendkívül széles, értékes és nemzetközi, inter-, transz- és multidiszciplináris közösséget jöhessen létre, amely a hazai és nemzetközi pályázatok vagy kollaborációk terén nagyon hasznos lehet minden résztvevő számára."

Kifejezte abbéli reményét, hogy a mostani kötetlen beszélgetés is bemutatja, milyen inspiráló lehet a közös gondolkodás kutatók között, és meghozza a résztvevők kedvét ahhoz, hogy csatlakozzanak az ELTE Kutatói közösségéhez. Ezt követően Balogh-Kátai Judit a Kutatói Alumni Tagozatot képviselő Solymosi Katalin (TTK '01, 05) kényszerű távollétében, az ő nevében is üdvözölte, illetve röviden bemutatta a kutatókat és átadta a szót Bunford Nórának, aki a beszélgetésen túl a moderálást is vállalta. 

A beszélgetőpartnerek pár szóban bemutatták saját magukat is, főként abban a tekintetben, hogy mi a kutatásuk fő területe, és hogyan kerültek a pályára. Kubinyi Enikő még doktorandusz korában írta meg azokat a cikkeit, amelyek a farkasok neveléséről szóltak, és ezek talán máig a legolvasottabb cikkei. Azóta a kutyák öregedését és társas kapcsolatait kutatja. Földváry Miklóst az ősi kultúrák és az egyiptológia iránti érdeklődése hozta az ELTE-re, az első kutatási területe a középkori Magyarország szertartási életével volt kapcsolatos, majd ez terjedt ki nemzetközivé, a források feldolgozásával és adatbázis építésével. Kajtár Gábor általános iskolás korában 5 évig élt Hágában, ahol sokat szaladgált a nemzetközi bíróság folyósóin, így akarva-akaratlanul, de később a nemzetközi jogászi pályán kötött ki, amelyet ma is sikeresen művel. Bunford Nóra filozófusként és klinikai szakpszichológusként a pszichiátriai rendellenességeket kutatja, főként az ADHD kapcsolatában. 

Kubinyi Enikő a kutyák öregedésén túl, a demenciális tüneteik észlelhetőségével is foglalkozik, valamint a kutyatartás és a gyereknevelés kapcsolatát vizsgálja magyarországi és nyugat-európai viszonylatban. Rendkívül érdekes kutatási terület, amelyről nem tudnak a kutatók se sokat, így érdemes vizsgálni. Nem biztos, hogy van összefüggés, de az tény, hogy a gyereknevelés népszerűsége egyenesarányosan csökkent, míg a kutyatartásé ugyanennyi idő alatt, ugyanilyen arányban nőtt. Földváry Miklós kérdésére azt is megtudhattuk, hogy a kutatónő maga is tart egy 15 éves kutyát, akinek végigkísérhette az egész életét, így az öregedését is.

Földváry Miklós kutatócsoportjával világviszonylatban a legnagyobb és legjobban szervezett liturgikus adatbázisával foglalkozik. Doktori dolgozata kapcsán kezdett a liturgikus, szertartással kapcsolatos forrásokkal foglalkozni. Kr.u. 600-1600-ig Európa szerte gyűjtögetni kezdte ezeket a forrásokat, hogy kutatni tudjon a magyar szertartások után, ugyanis, a magyar vonatkozású iratok egy jó része elveszett a különböző történelmi események következtében. A gyűjtését a digitalizáció nagyban segítette, és a mai napra már kb. 6500, 600-700 oldalas szertartás forrást gyűjtött össze. Hogy a kutatás még sikeresebb legyen, ezeket a szertartásokat, amennyire csak lehet, próbálja reprodukáni is. 

Bunford Nóra kutatásaiban az ADHD védő és rizikófaktoraira koncentrál, azaz nem kifejezetten magával az ADHD rendellenességgel, hanem az ezzel járó kockázat magatartás formákkal, illetve, hogy mik azok a védő mechanizmusok, amelyek ezeket a magatartásokat csökkentik. A pszichiátriai módszerek sikeresnek mondhatóak, de még bőven hova fejleszteni. A jövőben szeretne más betegségeket is, hasonló szempontból kutatni. 

Kajtár Gábor éppen Erasmus útjára készült Hollandiába, mikor az Alkaida megtámadta az USA-t. Ez az esemény merőben meghatározta a későbbi tanulmányait, elkezdett erőszak alkalmazási kérdésekkel foglalkozni. Ezt jelenleg is kutatja egyik díjnyertes diákjával, akit Jessup versenyekre is felkészít. 

A múlt és jelen kutatások felidézése után a sikeresség mibenlétéről, a nemzetköziességről, illetve a család és a munka kapcsolatából folyt a beszélgetés. Abban mind a négy beszélgetőpartner egyetértett, hogy a siker eléréséhez elengedhetetlen a kíváncsiság, a motiváció, a céltudatosság, a szorgalom és az alázatosság. Emellett nagyon kitartónak kell lenni, hiszen a sikerhez vezető út nagyon rögös, és tele van kudarcokkal. A fent említett sikerek sosem egyéni sikerek, nagyon fontos a családtagok, munkatársak támogatása és a csapatmunka. 

"Az első amit tanácsolnék a fiataloknak, az az, hogy olvassák el "Barabási-Albert László: Képlet" című könyvét, ahol el lehet olvasni, mi a siker a képlete. Illetve fontos, hogy egy olyan csoporthoz csatlakozzon, amely sikeres, vagy egy olyanhoz, amiben meg van a sikerre az esély, ahol ambiciózus és a kutatást jól művelni tudó emberek vannak." - tanácsolta Kubinyi Enikő a sikeresség kapcsán. 

Földváry Miklós szerint ezek a legfontosabb dimenziók, amik végig vezetnek egy sikeres úton: "Voltak olyan korszakaim, amikor úgy éreztem megtaláltam a Bölcsek Kövét, voltak olyanok, amikor úgy éreztem egy kiégett öregember kezdek lenni és mindenki ajnároz, és van egy harmadik dimenziója a sikernek, ez az emberekben való termékenység, amikor az embernek tanítványai lesznek, mikor úgy érzi, hogy tudja reprodukálni azt a tudást, azt a fogékonyságot, azt a módszert, amit ő már kitalált. És lehet ő kisebbedik, de lesz, aki tovább viszi." 

Ami a nemzetköziességet illeti, abban is egyet érettek beszélgető kutatóink, hogy mivel a kutatói pálya egy nagyon kompetitív szakma, így fontos figyelemmel kísérni a külföldi kollégákat, hogy megismerkedjen az ember más perspektívákkal, és meglegyenek a kapcsolatok szerte a világból. 

"Délelőtt volt egy informális beszélgetésünk, amelyben felmerült az a téma, hogy hogyan egyeztethető össze a család és a kutatás, és itt viccesen megjegyeztem, hogy "sehogy!" Természetesen ez nincs így."  - mesélte Kajtár Gábor, mikor a beszélgetés átterelődött a család témakörre. Abban ismét nagy volt az egyetértés, hogy amikor még 2-3 év alatt vannak a gyerekek nagyon nehéz összeegyeztetni a kettőt, és még nagyobb fontosságot élvez a céltudatosság, valamint a rendszerezettség ebben az időszakban. Fontos és kell is igénybe venni a családi segítséget, amely mobilitás mellett nem lehetséges. Viszont a gyerekek növekedésével a kutatás folytatása is egyre könnyebb lesz.

"Munkám egyik kedvenc, de egyik legnehezebb aspektusa is a csoportvezetés. Sokszor egymással szemben álló motívációk vannak egy csoportban. És ilyenkor az ember egyszerre próbál igazságos lenni, de közben pedig alkalmazkodni, hogy embereknek különböző erősségeik, céljaik, tehetségeik vannak, különböző területeken van még fejlődni valójuk. Az ember egyszerre próbál professzionális távolságot tartani, ugyanakkor mégis emberséges maradni, és támogató lenni." - fejtette ki Bunford Nóra a sikeres kutatócsoportok és a csoportvezetés kapcsán. Végül a beszélgetést egy pozítív gondolattal zárták, miszerint talán az adja a legnagyobb örömöt egy kutatócsoportban, mikor látják, hogy a kinevelt generáció felnő és tovább viszik a munkát.

Kíváncsi a teljes előadásra? Nézze vissza az ELTE Youtube csatornáján!

ELTE Sikerek Veled

Esemény

Fotók: Köszönjük az ELTE Online és Rusznák Gábor szíves együttműködését!

Like
322 Views Visits
Share it on

Comments0

Please log in to see or add a comment

Suggested Articles

Report

Kampányok és támogatások 2024

profile photo of a member

Alumni Központ

December 11

Report

Magyar Tudomány Ünnepe a Bárczin

profile photo of a member

Alumni Központ

December 10

Report

Egyetem megnyitja kapuit: Ásványtár

profile photo of a member

Alumni Központ

December 09