Sorozatunk keretében neves ELTE-s diplomások válaszolnak az ELTE Alumni Központ kérdéseire, majd adják tovább a stafétát egy következő jeles alumnusnak. A stafétát ezúttal Várszegi Asztrik (BTK '76) címzetes culusi püspök kapta.
Gyerekként mi volt az első, szakmájához illő ténykedése pl. elvégzett kísérlete/megírt novellája/...stb?
Egy időben gyakran csendesen miséztem, oklevelet írtam, iniciálét próbáltam rajzolni, festeni, várat építettem, puskaport is gyártottam, nagyapám katonaládáját majdnem sikerrel felrobbantottam konyhánkban.
Melyik könyv hatott legjobban pályájára?
Mesék, Julianus barát, Fráter György, Biblia, Szentek élete: Ferenc, Erzsébet, Egri csillagok.
Mi okozza jelenlegi munkájának legnagyobb sikerélményét?
Pásztor és pedagógus vagyok: ha meg tudom nyerni a másikat a (szellemi, lelki) jónak, nemesnek.
Mik a legfőbb frusztrációi?
Amikor nem tudok áthatolni az előítéletek falán, amikor eleve elutasítanak. Amikor nem lehet „csodát tenni” a hitetlenség miatt.
Melyik könyv van jelenleg az éjjeliszekrényén?
Kettő: Tompa Andrea: Fejtől S lábtól és Závada Pál: Hajó a ködben.
Melyik a kedvenc regénye?
Dosztojekvszkíj: A Karamazov testvérek és még számos…
Milyen zenét szeret hallgatni?
Népdalokat, klasszikusokat, miséket, oratóriumokat, operákat. Mozart a legelsők között van.
Hol és mikor szeretett volna inkább élni és dolgozni?
Pl.: Ausztriában. Egészséges gondolkodású és lelkileg szabad országban.
Mi volt a legjobb tanács, amit valaha kapott?
„Fiam, a hajlott hátú öreghez és a maszatos kisgyerekhez mindig hajolj le!”
Mi a kedvenc idézete?
„Isten azt választotta ki, ami a világ szemében gyönge, hogy megszégyenítse az erőseket…” (1 Kor 1, 27)
Mi jelenti Ön számára pihenést?
Változatosság: kirándulás, sport, olvasás, baráti társaság…
Mivel foglalkozott volna, ha nem a jelenlegi szakmáját választja?
Nem tudok olyan „foglalkozást” magamnak elképzelni, amibe ne önmagamat adtam volna.
Érez-e késztetést arra, hogy tanuljon valamit, aminek nincs azonnali vagy gyakorlati értéke? Ha igen, mi lenne az?
Kereknek érzem életemet és vékenységemet.
Milyen körülmények között születtek legjobb és legihletettebb ötletei?
Elmélyült tanulmányozásban, elmélkedésben, útközben és álomban.
Mi az, amit a nagyközönségnek feltétlenül tudnia kellene az Ön szakmájáról?
Nem tanulható, hanem ajándékként befogadható.
Most tudta meg biztos forrásból, hogy egy hónap múlva lesz a világ vége. Mi lenne az, amit még mindenképp szeretne megtenni, megélni?
Szívem békéjét.
Mi az az egyetlen tárgy, amit égő munkahelyéről kimentene?
Mivel életemet nem anyagi javakra építettem, semmit.
Mi a legvonzóbb dolog a hűtőszekrényében?
a pannonhalmi Vis vitalis tiszta és hideg víz.
Melyik irodalmi személlyel találkozna szívesen?
Ilyen több is lenne: Dosztojevszkij, Hölderlin, Babits Mihály, Thomas Mann, Esterházy Péter
Véleménye szerint melyik a legaktívabb évtized egy ember életében?
Számomra, bár életem ma is aktív, kb. 35-65 között éreztem ezt.
Mi a legszebb/jobb emléke az ELTE-ről?
Hálával gondolok az egyetemre és tanáraimra, sok jó élmény, szellemi gazdagodás és izgalom fűz az intézményhez.
Maradandó élményem: Lederer Emma tanárnővel a történelembölcseletről tartós diskurzust folytathattam a teljes évfolyam előtt. A Tanárnő utolsó kérdései ezek voltak hozzám: Ki maga? Levétáros, vagy latin szakos? Rövid válaszom ez volt: bencés vagyok. Válasza: akkor mindent értek. Aztán többé nem szólt hozzám. 1972-őt írtunk.
Idézze fel egy felejthetetlen vizsgáját!
Mollay tanár úr rettegett vizsgáztató volt. Több okból magam is rettegtem tőle. Államvizsgám kollegiális párbeszéd volt, ez aztán a legkedvesebb élmények közé került.
ELTE Diplomája megszerzése után hogyan indult neki az életnek, álláskeresésnek? Ki/mi segítette karrierjét?
Két lehetőségem volt: vagy pannonhalmi, vagy győri bencés iskolánk tanára leszek. Ez utóbbiban kezdtem meg gyakorló tanításomat 1975 szeptemberében.
Miért az ELTE-t választotta?
Az 1950-es állam és egyház közötti megállapodásban csak ez a lehetőség állt rendelkezésemre, mint bencés szerzetespapnak.
Milyen hasznos útravalót kapott Alma Materében?
Nehéz erről röviden számot adni: sokat. Tudományos felkészültséget, igényességet, szemléletmódot, maradandó kapcsolatokat, barátságokat.
VÉGÜL: kinek adná tovább szívesen az Alumni Stafétát?
Feld István régésznek. Felsőfokú tanulmányait az ELTE BTK történelem-régészet szakán, nappali tagozaton végezte 1971–1976 között. Régész-történész diplomát szerzett, szakdolgozatában Solymár váráról írt. 1996-tól az MTA doktora, a történelemtudományok kandidátusa. 2012-ben az ELTE-n habilitált doktori címet szerzett.
Comments0
Please log in to see or add a comment
Suggested Articles