Balázs Anna beszámolója Erasmus félévéről - ELTE Alumni Alapítvány támogatással!
Az ELTE Alumni Központ – a volt hallgatók és az ELTE Alumni Alapítvány közreműködésével – 2016 óta, félévente, egyre növekvő volumenben írja ki az ELTE Alumni Ösztöndíj pályázatot. A pályázat célja a tehetséges, rászoruló hallgatók Erasmus-ösztöndíjának kiegészítése. Balázs Anna gyógyedagógia alapszakos hallgató az elnyert összeget norvégiai (Oslo Metropolitan University) kiutazásához használta fel 2023 őszén. Úti beszámolója alább olvasható.
2023. augusztus 14-én új fejezet kezdődött az életemben. Egy számomra ismeretlen országba költöztem, ahol nem ismertem senkit. A reptéren azt éreztem, hogy innentől csak magamra számíthatok, de menni fog, hiszen bíztam magamban és abban, hogy jól döntöttem. Norvégia, Oslo. A sokak által zordnak mondott észak. Nagy meglepődésemre szikrázó napsütés és 20 fok feletti hőmérséklet fogadott. Első utam a gyönyörű parkos egyetemi campusra vezetett, ahol átvehettem a kollégiumi szállásom kulcsát. Ezután megküzdve az ismeretlen metróhálózat okozta kihívásokkal megérkeztem a Kringsjå Studentby nevű kollégiumi telephelyre. Itt sok-sok épületben laknak együtt norvég és nemzetközi hallgatók. Én egy olasz lánnyal laktam együtt, akivel nagyon jó barátok lettünk. Sokat főztünk, kirándultunk, utaztunk együtt a félév során. Szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen szuper lakótársat kaptam, hiszen ez a véletlenen múlott. A lakásunk közelében volt szupermarket, kávézó, konditerem, sportpályák, illetve a Sognsvann nevű tó. A későbbiekben sok időt töltöttünk a tónál és a környező erdőben. Nyáron úsztunk, ősszel sátraztunk, télen korcsolyáztunk, tábortüzet raktunk.
Az egyetemi kurzusom is a természethez kapcsolódott. Gyógypedagógus hallgatóként a "Play, Movement, Nature and Outdoor Education" című kurzusra esett a választásom, mivel nagyon szeretek a természetben lenni, illetve szerettem volna a természet által kínált tanulási lehetőségekről többet megtudni. A félév során számos olyan elméleti gyakorlati ismeretet sajátíthattam el, amik a hazai egyetemi kurzusaimon nem jelentek meg hangsúlyosan. Mindamellett, hogy a kurzus újat tudott mutatni, remekül kiegészítette a gyógypedagógiai tanulmányaim. Az egyetemi előadások és szemináriumok mellett sokat tanultunk a szabadban, norvég óvodát és iskolát látogattunk és más külsős helyszínekre mentünk. Ilyen volt például az iskolai közösségi kert és a helyi skanzen. A szorgalmi időszakban három fő csoportfeladatot kaptunk, melyeket minden alkalommal más csoporttársakkal valósítottunk meg. Szeptemberben egy kirándulást kellett megszerveznünk és dokumentálnunk, októberben egy írásbeli dolgozatot készítettünk, novemberben pedig egy prezentációt tartottunk. A kurzus egy szóbeli vizsgával zárult. Az oktatóimmal nagyon meg voltam elégedve, a szakmai tudásuk átadása mellett mindig nyitottak voltak a hallgatók elképzeléseire is. A kurzuson egy nagyobb osztálynyi hallgató vett részt, akikkel sok szabadidős programot is szerveztünk a félév során. A kurzust egy karácsonyi vacsorával zártuk, ahova mindenki készült valamilyen nemzeti specialitással. A kurzus tulajdonképpen lefedte a hétköznapi napokat, a legtöbb napra jutott valamilyen elfoglaltság. Emellett egy kezdő norvég kurzuson vettem még részt heti két alkalommal, amely szintén egy szóbeli vizsgával zárult.
A hallgatói életre sem lehetett panasz a városban. Augusztusban, amikor megérkeztem, egy egész héten át tartó egyetemi programsorozat segítette egymás megismerését és a beilleszkedést. A helyi ESN (Erasmus Student Network) és az egyetem egyaránt szervezett a nemzetközi hallgatók számára programokat, legyen szó Oslo megismeréséről, túrákról, nemzetközi estekről, sportprogramokról. Emellett lehetőség volt diákok által létrehozott és működtetett egyesületekhez is csatlakozni. Én az OSI Friluft egyesület tagja lettem, akikkel többnapos túrákra mentünk. Oslo és környékének felfedezése mellett lehetőségem volt négy norvég várost is meglátogatni. Bergenbe, a nyugati parton található városba vonattal utaztunk, hazafelé a hálókocsis utazást is kipróbálhattuk. Stavanger az olajipar egyik központja, ide a közelben található híres Szószék-szikla megmászásáért látogattunk el. Tromsø egy igazán északi város, ahol csak néhány órára kel fel a nap. Találkozhattunk a számi néppel és megismerkedhettünk a kultúrájukkal egy rénszarvasfarmon. Láthattuk a híres északi fényt is. Lillehammer, az egykori téli olimpiai helyszín a helyi kézműves karácsonyi vásárról híres. Olyan dolgokat is kipróbáltam, amikre még ezelőtt még nem volt lehetőségem, például megtanultam síelni.
Az Erasmus-félév nagyon sokat adott nekem. Jobban megismertem önmagam, magabiztosabbá váltam. A kint töltött idő alatt fejlődött az angol nyelvtudásom is. Olyan embereket ismerhettem meg, akiktől sokat tanultam mind szakmailag, mind emberileg. Az új barátságaim sokat jelentenek számomra. Szeretném megköszönni az ELTE Alumni Alapítványnak, hogy támogatásukkal lehetővé tették mindezeknek az élményeknek a megvalósulását! Az elnyert ösztöndíjat a kiutazás, illetve hazautazás költségeire fordítottam. Sokat jelentett számomra, hogy ELTE Alumni Ösztöndíj már a mobilitást megelőző hónapokban megérkezett, így lehetőségem volt időben a repülőjegyem megvásárlására.
Így járulhat hozzá az ELTE Alumni Ösztöndíj jövőbeli kiírásához
Az ikonképen Balázs Anna a Szószék-sziklánál, jobb oldalt látható.
Image gallery3
Comments0
Please log in to see or add a comment
Suggested Articles