Csányi Yvonne 1956-ban kezdte meg tanulmányait a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán, ahol 1960-ban kapott oklevelet. 1962 és 1966 között elvégezte az ELTE pszichológia kiegészítő szakát és pszichológus diplomát szerzett. 1963–64-ben felkereste a szakirodalomból megismert, nyugatnémet (Straubing, Frankenthal, Bréma) és holland hallássérült gyermekek számára létrehozott intézményeket (Groningen, St. Michielsgestel), így személyes benyomásokat szerezhetett az abban az időben nagyon korszerűnek nevezhető technikai eszközökről, az óvodai, iskolai módszerekről és a gyermekek nyelvi szintjéről.
Kandidátusi disszertációját Illyés Sándor témavezetése mellett a siket tanulók nonverbális és verbális gondolkodása témájából írta. 1974 szeptemberétől adjunktusként kezdett dolgozni a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán, a hallássérültekkel foglalkozó tanszék tagjaként. 1992-től 2002-ig volt tanszékvezetője a Szurdopedagógiai (később Hallássérültek Pedagógiája) Tanszéknek. Innen ment nyugdíjba, s 2007-től – az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán – professor emeritusként folytatta szakmai munkáját. Emellett 13 évig dolgozott az Országos Pedagógiai Intézetben, és segítette a hallássérült gyermekeket oktató-nevelő intézményekben alkalmazott beszéd-nyelv tanítási módszer gyökeres megreformálását.
Oktatói és tudományos munkássága rendkívül szerteágazó és kiemelkedő jelentőségű, különösen a hallássérült gyermekek hangzó nyelvi fejlesztése és a korai fejlesztés, valamint az integrált és inkluzív nevelés területén. Nevéhez fűződik a hallássérült kisgyermekek hazai korai fejlesztésének koncepcionális és módszertani megalapozása, országos hálózat kialakítása, a hallásnevelést hangsúlyozó pedoaudiológia koncepciójának és gyakorlatának hazai kezdeményezése és bevezetése. Az ő kezdeményezésére indult el a cochleáris implantáció (CI) hallásjavító műtéti eljárás gyógypedagógiai feladatainak módszertani kidolgozása. Több diagnosztikai eszköz adaptálása és alkalmazása fűződik a nevéhez (pl. Snijders-Oomen intelligencia teszt, Peabody aktív szókincs-próba, hallásvizsgáló gyógypedagógiai eljárások), csakúgy mint a hallássérüléshez társuló neurogén tanulási zavar (diszfázia) hazai differenciál-diagnosztikai eljárásának és terápiájának bevezetése nemzetközi együttműködésben.
forrás: elte.hu
Comments0
Please log in to see or add a comment
Suggested Articles